december 8, 2022

arubanieuws

WE zijn de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Nederlands Philharmonisch Orkest kondigt nieuwe concertmeester aan

Ionel Manciu trad afgelopen weekend officieel op in zijn nieuwe rol met de Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO) en zijn voormalige chef-dirigent Hartmut Haenchen.

“Ik ben meer dan enthousiast om mee te doen [NedPhO] als hun eerste concertmeester’, plaatste Manciu op Facebook. “Ik kijk er erg naar uit om prachtige muziek te delen met deze geweldige groep mensen en kan niet wachten om aan dit nieuwe hoofdstuk in mijn leven te beginnen.”

Manciu werd geboren in 1993 in Moldavië. Hij kreeg zijn eerste vioollessen van Tamara Kaftanat en studeerde later met Galina Buinovschi op het Ciprian Porumbescu Musical Lyceum in Chisinau. Op 10-jarige leeftijd maakte hij zijn debuut met de Moldavisch Nationaal Kamerorkest.

Een afgestudeerde van Londen’s Guildhall School of Music studeren onder David Takeno, won hij verschillende nationale en internationale concoursen. Hij trad solo op met Chisinau’s National Philharmonic Symphony and Chamber Orchestra, George Enescu Philharmonic Orchestra, Lvov Chamber Orchestra en Finland’s Pori Chamber Orchestra.

Een lid van de Mithras Pianotriowon hij onder meer de Trondheim International Chamber Music Competition, Royal Over-Seas League Competition en de Cavatina Trust Chamber Music Competition.

Hoogtepunten van zijn recente concert zijn onder meer het spelen in Carnegie Hall als onderdeel van de Guildhall Artists in New York-serie, optredend in Barbican-zaal, en in de 1901 Arts Club in Londen. Manciu bespeelt een Gagliano-viool in bruikleen van de Tompkins Tate Muziekinstrument Trust.

“We zijn verheugd met zijn komst en kijken ernaar uit om met hem en chef-dirigent Lorenzo Viotti samen te werken om voort te bouwen op de kwaliteit van het orkest”, aldus artistiek directeur NedPhO. Willem de Bordes, in het persbericht.

“Toen Ionel Manciu voor het eerst bij ons speelde, kon je zien hoe hij met zijn haviksogen op alle cruciale momenten contact zocht met verschillende musici van het orkest”, aldus De Bordes. “Zijn liefde voor het orkestrepertoire lijkt grenzeloos, hij kent de partituur door en door en is een steun voor elke dirigent.”